Brakuje Ci zębów? Narażasz się na zanik kości.

Utrata zęba lub zębów to szereg problemów, które nie pozostaną bez wpływu na Twoje zdrowie, a nawet wygląd. Jednym z najgroźniejszych powikłań tego stanu jest zanik tkanki kostnej u pacjenta.

Gdy tracisz ząb, nieużywana kość zanika!

Zanik kości szczęki lub żuchwy to najczęstsza konsekwencja nieuzupełnianych braków zębowych. Dochodzi do niego, gdy następuje fizjologiczny proces zanikania (atrofii) wyrostka zębodołowego. Innymi słowy, kości szczęki i żuchwy pozbawione zęba lub zębów nie wypełniają swojej roli, a gdy nie „pracują”, czyli nie są mechanicznie obciążone gryzieniem czy żuciem, słabną i stopniowo zanikają. Zupełnie jak mięsień, który nie jest używany. Procesy zanikowe kości mogą być również spowodowane m.in. paradontozą czy urazami mechanicznymi. Zanik kości jest procesem wieloletnim i z czasem skutkuje negatywnymi zmianami dla zdrowia oraz wyglądu pacjenta.

Jakie są skutki zaniku kości?

Zmiany w budowie kości szczęki i żuchwy pociągają za sobą szereg niekorzystnych zmian u pacjentów m.in. nieprawidłowe funkcjonowanie narządu żucia, zmiana kształtu i ból dziąseł, trudności z rozdrabnianiem pokarmu, co wpływa niekorzystnie na układ pokarmowy (problemy żołądkowe i jelitowe), zaburzenia okluzji, które prowadzą m.in. do dolegliwości bólowych, wady zgryzu, a nawet ruchomość i utrata kolejnych zębów.

Utrata kości jest również problemem dla osób noszących ruchome protezy zębowe. Proteza musi być idealnie dopasowana w ustach, więc wraz z zanikiem i zmianą kształtu kości, proteza może wymagać korekty lub wymiany na całkiem nową. Zanik kości odbija się również niekorzystnie na wyglądzie twarzy, co jest problemem estetycznym. Na początku negatywnie zmienia się kształt dziąseł, natomiast przy znacznym ubytku kości zmieniają się rysy, twarz traci naturalną harmonię i proporcje. Nos wydaje się optycznie dłuższy, wargi węższe, kąciki ust opadają, żuchwa wysuwa się do przodu, powstają nieestetyczne bruzdy i zmarszczki, zaś skóra na policzkach staje się bardziej obwisła. Ostatecznie twarz wygląda na zapadniętą, ponurą i starszą niż w rzeczywistości skutkując tzw. wyglądem baby jagi. Tkanki kostne działają tu bowiem jak rusztowanie, które dodaje twarzy trójwymiarowości.

Warto wiedzieć: Według badań, utrata zębów może postarzyć pacjenta nawet o 10 lat!

Jak uniknąć utraty kości i odbudować ząb?

Kość szczęki musi być wciąż stymulowana do pracy – albo przez ząb albo przez implant. Najlepszym sposobem, aby uniknąć jej zaniku jest więc odbudowa uzębienia zaraz po jego utracie. Rozwiązaniem jest tutaj leczenie implantologiczne, które polega na wszczepieniu tytanowej śrubki w kość, a następnie osadzeniu na nim korony, czyli widocznej części zęba. Implant nie tylko pełni funkcję zęba, ale również stymuluje kość do wzrostu, przywraca jej gęstość i siłę, a co za tym idzie chroni przed jej zanikiem. Niestety, zwlekanie pacjenta z odbudową protetyczną doprowadza do stopniowego ubytku masy kostnej. Kość stanowi zakotwiczenie dla implantu, dlatego jej odpowiednia struktura oraz ilość jest niezbędna – gdy pacjent nie spełnia tych warunków, zabieg implantacji może być utrudniony, obarczony ryzykiem wypadnięcia wszczepu lub wręcz niemożliwy.

Pomóc może odbudowa kości

Aby przekonać się, czy dysponujemy odpowiednią ilością kości do wszczepienia amerykańskiego implantu z grupy premium, należy dokonać diagnostyki za pomocą pantomogramu oraz tomografii komputerowej. Na zdjęciach rentgenowskich będzie widoczna ilość i struktura kości, co podyktuje dalsze działania.

W przypadku rozległej utraty kości, gdy nie jest ona wystarczająco gruba lub wysoka, konieczna przed wszczepieniem implantów może okazać się jej odbudowa. Wtedy u pacjenta wykonuje się zabiegi chirurgiczne takie jak przeszczep kości i sterowana regeneracja kości.

Podczas procedury chirurg odbudowuje utracone tkanki szczęki lub żuchwy, najpierw umieszcza w obszarze ubytku kostnego specjalny biomateriał kościozastępczy (stanowi on szkielet dla odbudowującej się kości), a następnie pokrywa go specjalną kolagenową błoną, która chroni przed wrastaniem tkanek miękkich. Efekt odbudowy nie jest natychmiastowy, to proces i wymaga czasu. Jednak dzięki naturalnym zdolnościom kości do regeneracji, po ok. 8 miesiącach opracowany obszar ulega przebudowie oraz przeobraża się w pełnowartościową tkankę kostną u pacjenta. Wtedy możliwe jest wszczepienie implantu zębowego.

Jakich materiałów używa się do regeneracji kości?

Do zabiegów regeneracji kości wykorzystuje się m.in.:

- materiały kościozastępcze np. ksenograft w granulkach. Jest to naturalny materiał pochodzenia odzwierzęcego, a dokładnie ceramika hydroksyapatytowa uzyskana z bydlęcej kości gąbczastej (wykorzystanie m.in. przy rekonstrukcji wyrostka zębodołowego, wypełnianiu ubytków okołowszczepowych, zabiegach periodontologicznych)

- specjalne membrany, bardzo wytrzymałe i wykonane z kolagenu wołowego o wysokiej czystości, jak również wykonane z kolagenu skóry właściwej i charakteryzujące się wyjątkową elastycznością. Membrany wykorzystuje się m.in. przy rekonstrukcji wyrostka zębodołowego, uzupełnianiu defektów kostnych, przygotowaniu łoża pod implant, odbudowie kości wokół implantu czy przy rekonstrukcji tkanek miękkich.

Wszystkie stosowane materiały są całkowicie bezpieczne, sterylne oraz w pełni kompatybilne z ludzkimi tkankami.

Zabiegi odbudowujące kość często poprzez poszerzenie wyrostka zębodołowego poprzedzają wszczepienie implantu, ale są również pomocne w innych sytuacjach. Zastosowanie zabiegów przeszczepu kości i sterowanej regeneracji kości:

- podniesienie dna zatoki szczękowej (tzw. sinus lift), który wykonuje się u pacjentów z deficytem kości w odcinkach bocznych szczęki

- utrata kości po paradontozie

- utrata kości po ekstrakcji zęba

- utrata kości po urazie mechanicznym

- utrata kości po usunięciu torbieli

- utrata kości przy długotrwałym braku zębów.

Pamiętaj! Ocenia się, że nawet ok. 40% zabiegów wszczepienia implantów zębowych jest możliwe właśnie dzięki procedurom sterowanej regeneracji kości.

Opublikowano: Luty 2018

AKCEPTUJĘACCEPT